ТИПОВІ
ПЕДАГОГІЧНІ СИТУАЦІЇ
Сутність будь-якої педагогічної
ситуації полягає в наявності в ній протиріч, їх розвитку й розв'язання. Тому
будь-яка ситуація по суті є проблемною. Педагогічна ситуація завжди конкретна,
може попередньо проектуватися або виникати стихійно під час проведення
заняття, іспиту, екскурсії.
Більшість ситуацій має
комунікабельний характер (ситуації спілкування).
Не вважайте, що гострі й
конфліктні педагогічні ситуації виникають тільки в учителів-початківців, вони
трапляються й у досить досвідчених педагогів. Такі конфлікти відбивають
глибинні психологічні процеси у взаєминах учителів і учнів, педагогічного й
учнівського колективів. Ці ситуації мають сигнальний характер. Результат
конфлікту досить часто залежить від того, наскільки швидко вчитель відреагував
на перші сигнали учнів. Занадто дорого часом платить учитель (та й учень) за
неблагополучне розв'язання конфліктної ситуації.
У будь-якій гострій типовій
педагогічній ситуації кожний учитель поводиться по-своєму. Звісно ж, усі намагаються
запобігти конфліктним ситуаціям. У багатьох педагогів навіть вироблені свої
«рецепти» профілактики подібних ситуацій, гідного виходу із них.
Пам'ятка у разі
виникнення конфліктних ситуацій
Ø Конструктивне розв'язання
конфліктних ситуацій - необхідний елемент професійної педагогічної підготовки
вчителів.
Ø Будь-які негуманні дії
вчителя викликають протидію.
Ø Якщо учень кинув виклик
учителеві, отже, має всі підстави.
Ø Кожна конфліктна ситуація
- гострий сигнал про неблагополуччя в розвитку дитини або цілого колективу.
Ø Доречніше проаналізувати
перші симптоми неблагополуччя, ніж розпочати це після серйозних проявів
конфлікту.
Ø Позитивні знахідки в роботі
найчастіше забуваються, промахи пам'ятаються тривалий час, іноді все життя.
Наведемо кілька ситуацій із реального
шкільного життя й способи їх розв'язання.
Увійшовши до класу на
урок, учитель побачив на дошці карикатуру на себе. Діти розраховували, що
почнеться пошук винуватця й урок буде зірвано. Що робити? (Учитель посміхнувся, підійшов до
дошки, підправив малюнок і почав урок. Учні засмутилися та здивувалися. Урок
пройшов нормально. Більше такого не повторювалося.)
Учні збиралися втікти з
додаткового уроку, причому вчителеві потрапила до рук записка, у якій вони домовляються
піти з уроку й не дуже добре відгукуються про нього. Що робити? (Учитель
демонстративно прочитав класові записку й сказав, що він тепер обізнаний щодо
їхньої підготовки прогулу уроку, що
його хвилює їхня думка про нього, але він не збирається мститися, а хоче розібратися, чому так сталося.
Дуже хоче вислухати дітей, але просить і їх вислухати
його. Зрештою учні й учитель порозумілися і виявилися
задоволеними одне одним, урок тривав далі.)
його хвилює їхня думка про нього, але він не збирається мститися, а хоче розібратися, чому так сталося.
Дуже хоче вислухати дітей, але просить і їх вислухати
його. Зрештою учні й учитель порозумілися і виявилися
задоволеними одне одним, урок тривав далі.)
На прохання завідувача з
навчальної роботи ти заміняєш хворого вчителя в чужому класі. Почався урок. Клас
важко піддається управлінню. Ти вітаєшся - жодної уваги. Як бути? (Учителька,
зовсім не звертаючи уваги на клас, почала малювати на дошці дуже цікаву
картинку. Розмови потихеньку припинилися. Діти почали уважно розглядати малюнок.
Тоді вона запитала, що б це означало. Деякі діти висловили свою думку. Вона
подякувала. Почався нормальний урок.)
Школа - це зменшена модель
дорослого життя: вона вчить не тільки базових наук, але й уміння будувати
взаємини з людьми. Іноді - через сварки і біль з'ясовуються взаємини. Конфлікти
вчителя й учня не можна пускати на самоплив і сподіватися, що все розв'яжеться
саме собою. Роздмухувати конфлікт теж непродуктивно, а потрібно зуміти погасити
його в зародку. Чим швидше його розв'язати, тим менший негативний наслідок
він залишить у житті дитини. А для цього потрібно уважно вислухати версії обох
сторін. Як приклад наведемо кілька типів учнів початкової школи, можливі
проблеми в роботі з ними й шляхи розв'язання наведених педагогічних ситуацій
(до речі, ці сторінки не завадить показати батькам своїх учнів, адже поради,
які ми пропонуємо, корисно реалізовувати як у школі, так і вдома, отже, слід
зробити батьків своїми однодумцями у справі виховання дітей).
«Старанний тугодум»
Версія вчителя: «Не галасує на уроці, не розмовляє, але при цьому
абсолютно не в темі. Або не чує, або не розуміє».
Такому учневі необхідно довго
розтлумачувати нову тему, що неможливо, якщо в класі більше ніж двадцятеро
дітей. Ситуація дратує, і вчитель мимоволі починає прискіпливо ставитися до
дитини.
Версія дитини: «Учитель незрозуміло пояснює матеріал!»
Шляхи розв'язання. Перша (досить поодинока) причина
конфлікту - затримка розумового розвитку дитини. Якщо при оформленні медичної
карти дитині поставили цей неприємний діагноз, то її бажано віддати до
спеціалізованої школи.
Інша причина цього конфлікту - неправильна
підготовка до школи. Діти, які перед школою не відвідували садочок або
спеціальну групу підготовки, складно пристосовуються до групового навчання.
Батькам слід поговорити із викладачем - він порадить, як краще побудувати
домашнє навчання.
Діагноз. «Ні» конформізму! У гонитві за прихильністю вчителя в
жодному разі не можна змушувати дитину підлаштовуватися під однокласників, тихо
сидіти й терпляче чекати, поки вчитель щось пояснює. На думку психологів,
діти, яким у початкових класах не надавали можливості демонструвати свої
знання, часто виростають байдужими й безініціативними.
«Розумний бешкетник»
Версія вчителя: «Заважає вести урок! Постійно перебиває вчителя й
відволікає однолітків. Сперечається!» Слід зазначити, що в деяких суперечливих
ситуаціях дитина дійсно виявляється правою (багато прикладів можна розв'язати
у різний спосіб), але пояснювати всьому класу різні варіанти розв'язання у
вчителя фізично бракує часу.
Версія дитини: «Я все це вже знаю. Мені нудно!»
Шляхи розв'язання. Подібні проблеми часто виникають
у дітей, батьки яких посилено займалися раннім розвитком дитини. А потім...
віддали її до звичайної школи, де в класі 30 дітей і багато хто з них ще не
знає літери. Якщо є можливість, таку дитину краще перевести до школи з
поглибленим вивченням окремих предметів. Немає - попросіть учителя побільше
завантажувати її та не сварити за демонстрацію своїх знань.
Діагноз. Поспішили! Якщо дитині ще не виповнилося 7 років, то за
психологічної неготовності має сенс забрати її зі школи, а в наступному році
знову віддати до першого класу. Якщо вже виповнилося 7,5 років, доведеться
паралельно розвивати в дитини здатність навчатися.
«Божа кара»
Версія вчителя: «Сама не слухає й іншим заважає! Непосидюща,
неуважна...» і ще багато всіляких «ні» та «не». Учитель переконаний, що його
завдання - давати дітям знання, а вихованням дітей повинні займатися батьки (і
багато в чому це є правдою).
Версія дитини: «У школі нудно й нецікаво! Хочеться повернутися
назад у садок, де можна було гратися цілими днями».
Шляхи розв'язання. Рекомендації, як це робити, не є
оригінальними, але діють практично безвідмовно - чіткий розпорядок дня,
регулярні, але нетривалі заняття вдома, спокійна психологічна обстановка в
сім'ї та любов батьків.
Діагноз. Дитина психологічно не готова до шкільного навчання.
Рівень шкільної зрілості перевіряють психологи, які працюють при дитячих садках
і поліклініках, вони допоможуть заздалегідь виявити проблеми й підкажуть, як
допомогти дитині.
«Небесний тихохід»
Версія вчителя: «Живе в хмарах,
постійно відволікається. Усе потрібно повторювати по кілька разів!» Учителеві
не подобається, що батьки ретельно роблять із дитиною уроки й не дають їй
самостійно вчитися. Як наслідок - за домашнє завдання в неї тверде «12», а
самостійну роботу в класі ледве можна оцінити на «З».
Версія дитини: «Учитель занадто швидко все розповідає».
Шляхи розв'язання. Навчіть дитину вчитися самостійно.
Батьки! Давайте своїй дитині завдання та займайтеся своїми справами, а потім
перевіряйте тільки кінцевий результат.
Діагноз. Це наслідки посилених занять удома. Дитині потрібно,
щоб учитель контролював кожний її крок і обов'язково хвалив, хвалив, хвалив...
Адже саме так поводилися батьки, коли вчили її вдома читати або писати. А якщо
вчитель на секунду переводить увагу на решту дітей, то ця дитина припиняє
думати - і починає мріяти.
Комментариев нет:
Отправить комментарий